vrijdag 18 januari 2013

Projecten aardrijkskunde met klas #ak2Ha

Op de aardrijkskundedag van afgelopen dinsdag erg geïnspireerd geraakt door spreker Daniel-Raven Ellison over zijn visie op aardrijkskunde onderwijs: guerrilla geography en zijn #urban100 project. Dit wilde ik graag toepassen in mijn lessen ... maar hoe. Na een korte conversatie via Twitter heb ik besloten om het 'wijkenproject' van klas 2-havo met mijn klas anders aan te pakken en mee te doen met #urban100 door zgn. urban city walks te maken. Een project wat we al enkele jaren doen, waarbij de leerlingen in groepjes de leefbaarheid van Alphen aan den Rijn middels een YouTube filmpje in kaart proberen te brengen. Met deze klas het aardrijkskundeonderwijs al vele malen eerder anders aangepakt, dus ik maakte ruimte voor het Urban100 project, waarbij de wijk door een stop-motion filmpje van 100(!) foto's in kaart wordt gebracht. De leerlingen waren ook enthousiast om dit te proberen. Vet.


Ondertussen liep het foto-project met de schoolklas van Michelle Marks uit Chicago, Illinois ook nog steeds en zouden we de afsluiting vanmiddag om 15:00u (CET) en 8:00 AM (CST) doen. De try-out via SMART Bridgit werkte goed, maar systeembeheer in Chicago wil niet met Bridgit werken, dus moesten we uitwijken naar een ander programma. We hebben het geluid via Skype gedaan en het bureaublad gedeeld via LogMeIn. Helaas geen webcam mogelijkheid, maar het was erg leuk en ook dit was geslaagd.

De filmpjes van klas #ak2Ha zullen we delen op Twitter via de hashtag #urban100 en later op deze blog. Twee geslaagde projecten op één dag met klas 2Ha. Top!

Mijn eerste #guerrillageography bijdrage.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten