donderdag 24 januari 2013

NOT 2013

Voornemens om als ICT-coördinator van het Ashram College deze week minstens twee tot drie keer langs te gaan op de NOT in de Jaarbeurshallen te Utrecht en ik heb me ingeschreven voor een aantal workshops. Het bleef (achteraf) slechts bij het bezoek van vandaag en heb van 10:00 tot 16:00 een druk programma voor mezelf samengesteld. Ik was erg benieuwd naar nieuwigheden en innovaties mbt ict en onderwijs en was ook erg benieuwd naar de eXtreme Collaboration add-on van SMART Technologies in de Notebook software.

Deze add-on heb ik zelf een maand of twee geleden mogen beta-testen en was meteen bijzonder enthousiast. BYOD (Bring Your Own Device) en de mogelijkheid om dan input van leerlingen toe te voegen vanaf bijvoorbeeld een smartphone of iPad in de Notebookles op het SMART Board vond ik meteen geweldig. En ik was nu benieuwd naar het voor het eerst live gaan van de add-on en ook naar de reacties van het publiek op de stand van VSV/SMART. En enkele collega's van het Ashram College kwam ik ook nog tegen (geheel toevallig op de stand van SMART?).


Ik heb twee door de onderwijs academie van Kennisnet georganiseerde workshops/presentaties gevolgd: 'Leermiddelen, trends en ontwikkelingen' en 'ICT bekwaamheid'. Ik had ook graag 'Mediawijsheid' gevolgd, maar die viel vandaag samen met een andere presentatie die ik wilde volgen en ik was voornemens om a.s. vrijdag 'Mediawijsheid' alsnog te volgen.
Bij de presentatie over 'Leermiddelen, trend en ontwikkelingen' werd een toelichting gegeven op de resultaten van het laatste onderzoek door SLO over het al dan niet methodegestuurd lesgeven, het gebruik van ICT in de les, het maken van eigen (digitaal) lesmateriaal en de verschillen tussen mannen en vrouwen in het PO en VO. 'ICT bekwaamheid' wilde ik graag zien omdat dit wellicht the next step is als professionaliseringstool voor docenten als het gaat om de integratie van ICT-hulpmiddelen in de les. De opbrengst van beide workshops neem ik mee en deel deze met de beleidsgroep ICT en de werkgroep leermiddelen. Voor mij was de NOT van dit jaar geslaagd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten