Het door Malmberg georganiseerde docentencongres voor leraren aardrijkskunde is in congresgebouw 1931 in 's Hertogenbosch. Mijn motivatie lag primair bij de door Adjiedj Bakas verzorgde keynote en de presentatie van Remco Bron over het gebruik van een 'mobile device' in de les bij aardrijkskunde. Adjiedj heb ik al eerder gezien op een ict-conferentie in 2009 en was onder de indruk van zijn visie op de veranderende wereld om ons heen en de rol van technologie bij de globalisering. Remco Bron heb ik ook al eerder gezien tijdens de presentatie van BoekTweePuntNul, waar hij z'n voorliefde voor gadgets en appjes al deelde. Nu zou hij die passie focussen op aardrijkskunde en ik wilde wel weer geïnspireerd worden. Naast de praktische toepassing in mijn eigen lessen, vind ik het ook leuk om dit te delen met anderen op mijn eigen school - het Ashram College - waar we ons natuurlijk ook aan het voorbereiden zijn op het leren in de 21e eeuw en de veranderende leermiddelen.
Samen met collega Peter Doppen, die ook in de werkgroep leermiddelen zit net als ik, naar Den Bosch met de trein. Door de hevige sneeuwval van de afgelopen maandag, zijn er veel wissels bevroren en bovenleidingen gebroken, met als gevolg dat er veel treinen niet of nauwelijks rijden. Uiteindelijk bereiken we 1931 net op tijd om Adjiedj Bakas de aftrap te zien geven op dit veelbelovende congres.
Adjiedj is een echte optimist en ziet de toekomst lachend tegemoet. Dit in tegenstelling tot zijn sparringspartner Rob Creemers, die ik eerder zag en erg zwartgallig is over de toekomstgesteldheid van onze natuurlijke hulpbronnen, economie, oorlogen, epidemieën en andere ellende. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen ...
Adjiedj focust op de globalisering en de rol van de gewone burger. Er zal een soort burgerwetenschap ontstaan door het juiste gebruik van de web 2.0-tools. Hij voorspelt dat de komende 50 jaar meer zal veranderen dan de afgelopen 30.000 jaar en meent dat de hoeveelheid informatie die onze grootouders moesten verwerken in hun hele leven gelijk is aan de informatie die nu in drie maanden gepubliceerd wordt door de Volkskrant. Dat vraagt nogal wat verwerkingstijd van onze hersenen èn van die van onze leerlingen. Abbas geeft aan dat onze huidige globalisering zal veranderen in slowbalisering. Langzamer en duurzamer om van de zgn. schildpadkapitalisme via erectiekapitalisme op biokapitalisme over te gaan, waarbij we gebruik gaan maken van een innovatieve, maar duurzame manier van leven. Aldus Abbas. Ik help het hem hopen.
Rob Creemers en Adjiedj Bakas
De eerste sessie was van Remco Bron over het gebruik van nieuwe media in de aardrijkskundeles. Ik verwacht niet heel veel nieuws, maar vind het erg leuk om iemand met passie over dit onderwerp te horen en zien praten. En stiekem hoop ik nog wat mee te pikken.
En wat denk je? Na een paar bekende en door mij gebruikte tools, deelt Remco hele leuke voor mij onbekende tools en gezien de snelheid van zijn presentatie ben ik erg blij dat presentatie van Remco gedeeld wordt en hoef ik dus weinig tot niks te noteren. Tijd om te twitteren is er ook niet. Kijk hier voor de presentatie van Remco Bron op slideshare.
De tweede sessie door Eurofysica ging over Labquests en het gebruik van meetapparatuur in de aardrijkskundeles. Weinig vernieuwend, heel duur en erg 1.0. Kon me dus niet echt boeien. Het enige leuke aspect is het feit dat leerlingen hun eigen onderzoek kunnen doen en zelf verschillende zaken in de omgeving kunnen meten. Ik vond de aanwezigheid van een commerciële partij op dit congres eigenlijk ook niet echt passen.
De derde sessie was van Wilem Korevaar, de manager van de online aardrijkskunde community en leraar aardrijkskunde op de Daltonschool in Voorburg. De presentatie ging over het gebruik en toepassingen van de mobiele telefoon bij het vak aardrijkskunde. De zgn. smartphone kent afhankelijk van het OS vele apps, die ook toepasbaar zijn in de aardrijkskundeles. Zaken als online toetsen, augmented reality en het gebruik van QR-codes kwamen aan bod. Voor mij weinig nieuws, maar wel leuk. Vooral de dialoog die aan het eind van de sessie ontstond over de regels en valkuilen die komen kijken bij het gebruik van de mobiele telefoon in de klas. De presentatie van Willem Korevaar kun je hier bekijken.
Dan is het al bijna het einde van de dag en ik twijfel of ik naar de laatste plenaire sessie van Daniel Raven-Ellison ga over Guerrilla Geography, omdat we ook nog terug moeten naar huis door de sneeuw. Gelukkig kiezen we ervoor om te blijven en door de presentatie van Daniel heeft mijn veranderde kijk op het (aardrijkskunde)onderwijs een naam gekregen: #GuerrillaGeography. De alternatieve en eigen manier van kijken naar de wereld met leerlingen en hoe dit in kaart te brengen, spreekt me erg aan en ik besluit me ook bij deze guerrillabeweging aan te sluiten (whatever that means). Naast praten over onderwijs met mijn collega Peter Doppen, waar nu eindelijk tijd voor was, was de inspirerende presentatie van Daniel ongetwijfeld het beste wat de dag van vandaag heeft gebracht. Ik wil gauw naar school en dit met mijn leerlingen delen ... Om in de woorden van Churandy Martina te spreken: "ik ben blij!".
Daniel Raven-Ellison
Storify van de docentendag aardrijkskunde: #akcongres
Boris, het is Voorburg en niet Voorschoten :-), verder mooie samenvatting. Heb die van Remco niet live meegemaakt maar de online vervanging is prima, ook voor mij geldt niet zoveel nieuws erbij wel met mooie mogelijkheden voor collega's die het gebruik van tools op het web willen onderzoeken.
BeantwoordenVerwijderen