maandag 11 mei 2015

Curriculum bewustzijn

Onderwijs is de volgende 'industrie' die destructieve technologie op zich af krijgt. Destructief, omdat het oude zal verdwijnen en vervangen zal worden door het nieuwe. Het cassettebandje, de videorecorder en de dvd zijn bijvoorbeeld al vervangen door online streaming diensten als Netflix, iTunes en Spotify, welke bovendien ook nog eens op maat zijn voor de gebruiker! Een dergelijke ontwikkeling in het onderwijs vraagt een kritische kijk naar het curriculum en een creatieve manier om de content (kern- en einddoelen) te onderwijzen volgens mij.

Het Ashram College is geselecteerd en mag meedoen aan het project Leerling 2020 van de VO-raad, een lerend netwerk waar verschillende VO-scholen uit het hele land in verschillend subgroepen, de zgn. Leerlabs vertegenwoordigd zijn. Doel is het gepersonaliseerd leren binnen de deelnemende scholen te versnellen. Om dit te realiseren zijn Leerlabs gevormd waarin de scholen aan de slag gaan met de vraagstukken op het gebied van gepersonaliseerd leren. Dit kan variƫren van het gebruik van digitale leermiddelen tot de rol van de docent in de klas. Ik mag namens het Ashram College mee doen aan het Leerlab 'curriculum bewustzijn' en dat vind ik erg tof. Dit past precies in mijn straatje; overleggen met andere scholen (o.a. Stad en Esch, Het Hondsrug College en het Ichtus uit Kampen), kritisch kijken naar het curriculum en tot acties komen op de eigen school, zowel vakinhoudelijk als didactisch. Ik heb daar zin in.

Als school hebben we een verdiepingsvraag geformuleerd en willen we weten wat we moeten doen om via een versnellingsvraag het proces van onderwijsvernieuwing een flinke slag te maken. Docenten worden dan bijvoorbeeld uitgedaagd methodes, digitaal lesmateriaal en eigen ontwerpen creatief in te zetten in het kader van de doelstellingen van het curriculum. Men kan dan denken aan het steeds meer loslaten van de door uitgeverijen beschikbaar gestelde methodes en dat docenten meer arrangeur en daardoor eigenaar worden van de leerlijn binnen hun vak, waarbij docenten zich terdege bewust moeten zijn wat de kern- en einddoelen van hun vak zijn en het curriculum zo invullen, dat deze gewaarborgd zullen zijn. Voorlopig is het nog zo dat we leerlingen voorbereiden op het halen van het door het Cito gemaakte Centrale Eindexamen, maar het zou mooi zijn als we door kritisch te kijken naar de kern- en einddoelen ruimte kunnen maken voor andere zaken en van de leerlingen echte wereldburgers kunnen maken. In dit Leerlab is het goed om m.b.v. de input van andere deelnemende scholen en de begeleiding door de VO-Raad tot actie komen op het Ashram College als het om curriculum bewustzijn gaat. Ik heb daar zin in.

Ashram College: Deelnemer aan exclusief project Leerling 2020
Leerling 2020: Gepersonaliseerd leren binnen het voortgezet onderwijs
VO-Raad: Gepersonaliseerd leren (Leerling 2020)

2 opmerkingen:

  1. Is er een definitie van "gepersonaliseerd leren"? Lijkt me een (handige) voorwaarde om het werkgebied vast te stellen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je slaat de spijker op z'n kop pap, dat hebben we tijdens de laatste sessie gedaan: met elkaar bepaald wat curriculum bewustzijn en gepersonaliseerd leren nou eigenlijk is. To be continued ...

      Verwijderen