donderdag 12 september 2013

Travel Buddy

De webapplicatie World Travel Map van Travel Buddy is heel leuk om te gebruiken bij het vak aardrijkskunde. Via Travel Buddy kun je een wereldkaart produceren, waarin de landen/staten zijn ingekleurd, welke je al bezocht hebt. In 4-vmbo gebruik ik dit programma dit schooljaar voor de laatste keer bij het examenonderwerp 'Nederlanders en hun vakantiebestemmingen'. Alle leerlingen in de klas kunnen dan aanvingen waar ze geweest zijn en zo maken ze samen een wereldkaart met plekken die ze al bezocht hebben. Dit schooljaar heb ik twee eindexamengroepen vmbo en de kaart gemaakt met beide groepen. Zelf doe ik uiteraard niet mee. Mijn mentorklas 4Ma heeft samen zo'n 29% van de wereld al gezien. De hoogste score die ik ooit had met een groep.



Deze geproduceerde kaart kun je vervolgens delen via Facebook of Twitter en gebruiken in de les. Je kunt de kaart zelfs mbv html-codes embedden in een eigen blog of website. 
Een andere dan 'vakantiebestemmingen' toepassing voor travel buddy doe ik in mijn tweede klassen mondo-mediawijsheid, waar de leerlingen een wereldkaart maken van hun buitenlandse Facebook-contacten. Ik maak graag gebruik van internationalisering in mijn vaklessen en vind dit een leuke manier om dergelijke zaken in kaart te brengen.
Andere lesideeën kunnen als commentaar toegevoegd worden aan deze blogpost! Alvast bedankt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten