woensdag 5 juni 2013

Follow-up OVAC Ouderavond #socialmedia


De eerste follow-up na de presentatie in de aula van 26 mei jl. was op dinsdagavond 4 juni. Er hadden zich tien ouders ingeschreven en er waren tien ouders aanwezig om nader kennis te maken met een stukje Twitter en Facebook. We zijn niet toegekomen aan een zgn. hands-on, maar wel hele leuke inout en vragen van de aanwezige ouders betreffende de gevaren en de beveiliging, de noodzaak van social media, het vakjargon en de rol van school en ouders in de begeleiding van de puber van 2013 in het gebruik van social media en het continu online zijn.
Ik ben gestart met een Response vragenset over welke social media de ouders en hun kinderen gebruiken en hoe ze deze gebruiken. Bij de antwoordopties was ik ervan uitgegaan dat ze allemaal aan de social media zouden zitten, maar ongeveer de helft van de aanwezigen deed niet aan social media en daar waren de mogelijke antwoorden in mijn vragenset niet op voorbereid. Dat moet ik dus even aanpassen voor de volgende sessie. 
Gelukkig blijkt uit gesprekken met de aanwezige ouders dat zij de digitale voetafdruk en de gevolgen daarvan heel serieus nemen en begeleiding ook nodig vinden en dat doen. Op de vraag of de gehele school deze begeleiding zo doet, moest ik negatief reageren. En blijkt dus iets wat ouders wel heel prettig zouden vinden. Vooral ook omdat de ouder het ook vaak niet weet en aangezien school toch een leerfabriek is, vind ik ook eigenlijk dat het onze morele plicht is om leerlingen mediawijs te maken.

Na afloop nog nagepraat met Kartini (ambulante begeleider van de school) over de avond en we vonden het beide een leuke en geslaagde avond. Nog een paar aanpassingen in m'n presentatie en ik ben klaar voor de tweede ronde op donderdag 20 juni!

1 opmerking:

  1. erg interessant om bij aanwezig te zijn; genoeg bij te leren en goed om de verschillende ervaringen te horen. Er is genoeg materiaal waar ouders in geïnteresseerd zijn; misschien een idee voor workshops het hele jaar door over onderwerpen waar leerlingen mee bezig zijn en waar ouders ook in geïnteresseerd zijn... Eduscrum, bijvoorbeeld...

    BeantwoordenVerwijderen