woensdag 26 juni 2013

Creating Global Learners II

'Internationalisering' is één van de onderwerpen bij aardrijkskunde in 3-vmbo. Voorheen vroegen we van leerlingen zich te verdiepen in een product of merknaam en moesten ze vervolgens uitzoeken hoe het product gemaakt werd - de bedrijfskolom, waar het product gemaakt werd, keerzijdes als kinderarbeid en milieu etc. moesten aan bod komen. Deze praktische opdracht doen we al jaren en aangezien dit het laatste jaar is dat dit onderwerp in de bovenbouw van het vmbo zit en ik dat inmiddels wel een beetje zat ben, heb ik een nieuwe groepsopdracht bedacht en die bleek erg leuk en goed uit te pakken.

Leerlingen moesten contact maken met een schoolklas in het buitenland (naar keuze) en moesten proberen om een beeld te geven van 'hoe ze leven in ...'. Ze konden gebruik maken van een lijst met onderwerpen en een beeld krijgen van de dagelijkse gang van zaken van hun leeftijdgenoten in het buitenland.
En hoe exotischer, hoe leuker het onderzoek en de resultaten natuurlijk. De bedoeling was om inzicht te krijgen in hoe hun schooldag eruit ziet met welke vakken etc., maar ook de sporten die ze beoefenen, de huisdieren die ze hebben, de rol van het geloof, mode en kleding, de taal, vrijetijdsbesteding en de (soort) woningen waar ze wonen. Iets wat eigenlijk niet te 'googlen' is. Allemaal opgeleukt met authentieke foto's van het land om dit beeld te verduidelijken. Dit heb ik met m'n beide 3-vmbo klassen (3Ma en 3Mb) gedaan en zo geprobeerd om de wereld op een andere manier in kaart te brengen: #GuerillaGeography.

                             Lijst met onderwerpen voor het onderzoek:

Bij het vormen van de groepjes was het belangrijk dat minstens één leerling redelijk tot goed Engels kon spreken en een pré dat er minstens één leerling een contact had in het buitenland. Als dit laatste niet mogelijk was, had ik al een aantal docenten (SMART Exemplary Educators), die klaar stonden om te helpen. Een aantal hebben gebruik gemaakt van hun eigen netwerk en konden snel aan de slag, een aantal wilden graag gebruik maken van mijn netwerk van SMART voorbeelddocenten vanuit de hele wereld. Zo was er o.a. contact met SMART Exemplary Educators en hun schoolklassen uit Miami - USA, Rakovnik - Tsjechië, Madrid - Spanje, Novosibirsk - Rusland en Istanbul - Turkije. Anderen hadden zelf contact gezocht met o.a. Japan, Zwitserland, Curacao, Engeland, Singapore, Canada en Suriname.

Skype met Columbus High School, Miami - FL
Facetime met Emil Waldhauser, Rakovnik - CZ

De leerlingen namen initiatieven om op verschillende manieren contact te zoeken met het buitenland en moesten in hun beste Engels communiceren met de genoemde landen (m.u.v. Curacao en Suriname). Ze hebben Facebook-groepen aangemaakt met o.a. Spanje en Turkije, Skype- en FaceTime-sessies met o.a. de USA, Engeland en Tsjechië gehouden en er is gebruik gemaakt van 'gewoon' e-mail. De leerlingen moesten uiteindelijk een Prezi of een korte film maken van en over hun onderzoek en deze hebben ze de afgelopen week laten zien. De kwaliteit varieerde, maar in het algemeen ben ik zeer tevreden en vonden we het erg leuk om de verschillen te horen en te zien. Ook ik heb veel geleerd.


En helemaal leuk is dat drie groepjes zijn uitgenodigd om 'in real life' eens langs te komen kijken op de betreffende school. Volgend schooljaar gaat dit project voor een aantal leerlingen misschien wel een leuk staartje krijgen ... 

Een aantal prezi's van leelingen uit 3Ma & 3Mb:
Clevedon Community School - Clevedon, UK
Vespucci College - Willemstad, Curaçao
Gymnázium Zikmunda Wintra - Rakovnik, Tsjechië
Hamkachi Highschool - Tokio, Japan
Gymnazium #12 - Novosibirsk, Rusland
Christopher Columbus High School - Miami, Florida
Waterloo Oxford District Secondary School - Baden, Canada

1 opmerking:

  1. Dag Boris
    Ik heb een aantal jaren met een wiki gewerkt met scholen in buitenlanden als Macedonie en Turkije. Daarbij werkte ik altijd met een paar docenten , bv Engels en maatschappijleer. Werkte heel inspirerend, ook voor docenten die dat nog nooit hadden gedaan. Zie voorbeelden op mijn weblog http://jeroenclemens.nl . Zoek op wiki

    BeantwoordenVerwijderen