vrijdag 6 juli 2012

Technology in education is not the future it is now!


Vandaag start Mike McGowan - SMART Exemplary Educator of the year in the United States of America met een presentatie over zichzelf, zijn school en hoe ze ICT implementeren en gebruiken op zijn school en natuurlijk weer professional development. Mike is zelf erg nuchter onder de titel en vindt het een eer dat hij op de EMEA Summit mag zijn en de kans krijgt om ons allemaal te ontmoeten. Mijns inziens hoeft het niet zo bescheiden, want zijn CV is erg indrukwekkend en zo ook alles wat hij doet op z’n school en het district.
Op de school van Mike, Lincoln Elementary School District 156 - een Elite SMART Showcase School - is technolgie/informatica geen schoolvak (op veel andere wel), maar integreren ze de technologie in hun onderwijs. Goed concept vind ik. Zodra een leraar een SMART Board, iPad, Response set of software, dan moet die betreffende docent heel duidelijk aangeven waarom hij dat wil, een cursus volgen en daarna wordt het pas aangeschaft. Goed punt, deze neem ik mee. Ook krijg ik van hem de papierwinkel die hier bij hoort en die neem ik zeker mee naar mijn school.

SEE of the year - Mike McGowan

De Monkey Business video van J. Simmons is heel geslaagd. De video maakt duidelijk dat onverwacht gedrag helemaal niet storend hoeft te zijn en vrijwel ongeregistreerd blijft in de hersenen. Toch reageren veel leraren al bevooroordeeld op leerlingen die ‘onverwacht’ gedrag vertonen in de klas, omdat de leraar dat wel verwacht, maar het iig dus voor de andere leerlingen helemaal niet als storend ervaren wordt. Slechts 20% van de mensen kan zich voor 100% focussen op één taak, terwijl dus de meerderheid dat helemaal niet kan en dus continu(?) afgeleid wordt door andere zaken. We mogen dus ook niet verwachten van leerlingen dat zij dat in onze lessen wel kunnen. Dit ga ik meenemen en neem me meteen voor om mijn leerlingen (en mijn eigen kinderen) meer ruimte te geven in hun leerproces.
Mike McGowan is - net als ik - ook een groot fan van SMART Response. Je kunt met deze SMART oplossing iedereen in (en buiten) de klas bereiken en testen/controleren of alle duidelijk is en niet alleen bij die paar die hun hand op steken en diegene die het juiste antwoord heeft gegeven. De theorie van Mike noemt hij teaching the 21st student (niet te verwarren met de 21st century skills. Aan de groep werd gevraagd aan hoeveel kinderen je les geeft als er één van die 21 ziek is. Het beste antwoord is 21, maar het meest voorkomende antwoord is 1, omdat we gewend(?) zijn om aan slechts één type leerling les te geven. Zodra de afwezige ook les krijgt, kun je ze allemaal aan, ook die leerling die moeite heeft met de leerstof. En je begrijpt: m.b.v. onderwijstechnologie is dit makkelijker te realiseren. 
Ik heb na deze presentatie heel goed begrepen waarom hij SEE of the year is geworden en heb zelf wat plankenkoorts gekregen na deze geweldige presentatie ...
Samen met Geoff Robin (SMART Technologies, France) doe ik vandaag mijn eerste presentatie over social media. Geoff Robin vertelt over alle social media kanalen van SMART en de roadmap van deze ontwikkelingen (NDA). Ik neem het halverwege over en deel de deelnemers mede dat de Facebook groep voor EMEA SEEs open is en wat de voordelen zijn van zo’n netwerk. Zowel te gebruiken in het curriculum als professioneel netwerk, zeker nu EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika) aanwezig is in het netwerk. Daarna geef ik twee voorbeelden over mijn gebruik van Twitter in mijn lessen en dat ik heel graag de twitterwall.me widget zou krijgen. Helaas. Ik sluit af met een Response quiz over social media en web 2.0-tools en deel wat prijzen uit.
Tijdens de see, show and share vond ik de presentatie van Jennifer Coleman Uhl over het gebruik van Mixed Reality (dingen die ik nog niet wist) en Joey Savoy met z’n Weekend Millionaires les het meest indrukwekkend en handig.

Sergio (ES) & Joey (Can)

Na de see, show and share ronde was het weer mijn beurt. Mijn workshop ging over het feit dat we meer right-brain thinkers nodig hebben en op een creatieve manier door het gebruik van o.a. onderwijstechnologie hetzelfde doel kunnen bereiken. En zoals Mike al aangaf, die tijd is nu en niet in de toekomst. Tijdens de workshop kunnen de aanwezigen in groepen werken in een Notebook-bestand over Bloom’s Taxonomy en brainstormen welke SMART oplossingen en web 2.0 toepassingen dat hele spectrum kunnen bevatten. Ik sluit af met weer een logo quiz, waarbij de SEEs de juiste naam van allerlei toepassingen van SMART moeten benoemen. Great fun!



Joey sluit de dag af met z’n presentatie over Miramichi, New Brunswick - Canada, welke de enige SMART Exemplary Community in de hele wereld is. SMART Technolgies is daar naast de scholen geïntegreerd in alle overheidsgebouwen, bedrijfsleven etc. 
Op de school waar Joey werkt is ook de onderwijstechnologie van SMART sterk vertegenwoordigd en houden ze in het kader van innovatie elk jaar de zgn. CUTE awards: Creative Use of Technolgy in Education award, waar zowel leerlingen als leraren aan mee moegen doen. De avond wordt uiteraard druk bezocht door leden vanuit de gehele community (zowel lokale overheid als zakenmensen) en de leerlingen zijn gastheer en gastvrouw. Deze presentatie heb ik vorig jaar al gezien tijdens de SEE Summit in Calgary, Canada, maar ik heb weer genoten.
Dit was de laatste dag en morgen vliegt iedereen weer naar huis. Ik heb gevraagd door SMART om een verslag te maken van deze editie van de Summit voor de ED Compass Blog en deze editie te vergelijken met de Summit in Calgary van vorig jaar. Ik heb dus nog een klus te klaren voordat ik naar huis ga. 
Ik vond het weer een heel bijzondere ervaring en heb genoten van de SEEs en de inspiratie die ook deze mensen me weer hebben gegeven. Om heel eerlijk te zijn zou ik geen SMART Exemplary Educators Summit meer willen missen ...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten