Op de tweede dag van de summit start Eanuelle Guertitte met een presentatie over Notebook 11, de roadmap, beschikbaarheid voor andere merken borden en remote teaching m.b.v. de tools om bijvoorbeeld in te zetten bij Flipping the classroom. Met de SMART Recorder kunnen er natuurlijk screencasts gemaakt worden om deze later te delen met de leerlingen. De leerlingen kunnen vervolgens de Notebook Express downloader gebruiken om offline de gedeelde Notebook-bestanden te gebruiken. Goeie tip.
Tobias Windbrake (SMART Technologies, Hamburg) houdt een presentatie en workshop over BYOD oftewel Bring Your Own Device. Tips over de integratie van de iPad en wat meer informatie over de Notebook app voor de iPad, waar we helaas niet mee mogen spelen. Volgens Tobias zijn er slechts vijf(!) mensen in de wereld die Beta-testing hebben gedaan. Gelukkig is Joey Savoy (SEE uit Miramichi, Canada) aanwezig om ‘em even te laten zien. Ook Mike McGowan heeft al eerder een test-sessie gehad en volgens beide heren is de versie dusdanig uitgekleed dat het eigenlijk Notebook viewer zou moeten heten. Handig is het om direct in real time foto’s te maken en die meteen toe te voegen aan je Notebook-file. Door de draagbaarheid van het apparaat misschien iets handiger onderweg, maar ook ik ben nog niet overtuigd van revolutie van deze app.
Tobias legt ook het SDK-programma (Software Developers Kit) uit. Op sen.smarttech.com is het platform voor software developers en kun je gebruiken om bijvoorbeeld widgets te maken. Christian Kohls heeft na de widget-sessie van gisteren in minder dan twintig minuten een ‘Twitterwall.me’-widget gemaakt. Helaas is die niet deelbaar, maar om aan te tonen dat het redelijk simpel kan zijn en snel gaat. Zoekterm op het bord schrijven, slepen in de widget en you’re ready to go!
De workshop was misschien nog wel het meest interessant, want wij moesten in kleine groepen brainstormen en in klaargezette formats onze ideeën van een eigen device van leerlingen in de klas en hoe we die zouden gebruiken in de les. De meest leuke en creatieve ideeën kwamen langs. Ze staan gelukkig ook in onze Dropbox en zal leuke ideeën later delen hier.
Sergio Cabezas is bezig met z’n afstudeerproject en dat gaat over het gebruik van Augmented reality en Mixed reality als hulpmiddelen in het curriculum. Hij opent z’n presentatie met een TED talk van Marco Tempest over Augmented Reality. De SMART Document camera komt natuurlijk ook langs en kan gebruikt worden om leerlingen meer inzicht te geven in 3D en grote objecten en als camera om iets te demonstreren of te laten zien aan de klas. Een ‘show and share’ door leerlingen is natuurlijk ook erg leuk. Leuke voorbeelden en het verzoek aan ons om een enquete in te vullen en hem zo te helpen met z’n onderzoek. Augmented Reality hebben we gisteren zelf nog toegepast m.b.v. wat apps (Wikitude en i-nigma) op een SMART Phone tijdens de scavenger hunt door Hamburg.
Jennifer, Emma en ik
Tijdens de see, show and share sessie van vandaag deel ik twee aardrijkskundelessen met de groep. Een quiz-file en een les, waarbij van leerlingen veel interactieviteit wordt verwacht. Er zat echter nog één probleem in die les en dat was dat de inhoud van een tabel verdween zodra je een tweede object in een cel plaatste. Zowel van Allen Brooks als Mike McGowan (US SEEs) heb ik de tip gekregen om een tweede transparante tabel erover te plakken, om zo te voorkomen dat de inhoud van de onderste verdwijnt. #like
Jennifer Coleman Uhl uit de Verenigde Staten van Amerika heb ik ook vorig jaar al ontmoet op de SEE Summit in Calgary, werkt op de SMART Showcase School van het jaar: Cranbrook Schools - Bloofield Hills, Michigan en houdt haar presentatie over de status van Elite SMART Showcase School. Het valt mij weer op dat professional development in de Noord-Amerika erg serieus wordt genomen en dat ze daar ook veel tijd in lijken te steken. Heel veel cursussen, trainingen etc. na lestijd en in vakanties. Dat zou ik hier ook graag zien. In de laatste week van de schoolvakantie voor de kinderen worden leraren al verwacht op school om allerlei trainingen en cursussen te volgen en het nieuwe schooljaar voor te bereiden.
Aan het eind van de dag doe ik de Response-les van Jamie McGachy (SMART EC, UK) - tot 10 tellen in het Japans, die ik zelf al een paar keer in de les heb gedaan en tijdens een uitwisselingsproject met een school uit Leuven.
Groot succes natuurlijk en Mike gaat ‘em waarschijnlijk volgende week in Calgary op de SEE Summit voor Noord-Amerika doen.
Vandaag weinig tweets of lessen uploaden, omdat de internetverbinding op het kantoor van SMART Technologies vandaag niet toereikend was naar onze wens.
Vandaag weinig tweets of lessen uploaden, omdat de internetverbinding op het kantoor van SMART Technologies vandaag niet toereikend was naar onze wens.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten