zondag 1 mei 2016

Post-modern kolonialisme?

Mijn bezoek in Suriname heeft soms een vreemde nasmaak of een gevoel van hedendaags kolonialisme, waarbij ik (de alwetende blanke) een vorm van ontwikkelingssamenwerking opstart, maar er nog weinig sprake is van SAMENwerking, omdat ik het niet afmaak. Via de president van SMART Technologies - Greg Estell - heb ik voor de lerarenopleiding in Suriname en in het bijzonder de faculteit geografie een interactive flatpanel van SMART Technologies geregeld (zie deze blogpost). Ik moet dan denken aan een geografisch begrip: dualisme, waarbij het gevoel meespeelt dat in een ontwikkelingsland als Suriname het onderwijs nooit de kwaliteit zou kunnen hebben als dat van Nederland, terwijl ze tegelijkertijd een mooi nieuw stukje technologie hebben. Uit ervaring weet ik al dat dit onzin is en het onderwijs net zo goed is (who am I to judge), maar het gaat om de beeldvorming. Die wil en moet ik bijstellen. Voor mezelf, maar vooral ook voor mijn eigen leerlingen. En ik snap ook dat ze er bijzonder blij mee zijn, maar het voelt ook een beetje als post-modern kolonialisme of betutteling. Dat gevoel krijg ik moeilijk weg.
Misschien moest ik maar snel weer teruggaan om het ook af te maken en de mensen er daar mee te leren werken en de kracht van een touch panel en SMART Notebook te laten ervaren en de toekomstige docenten een meer gevulde gereedschapskist mee te geven. Al was het maar om de buitenwereld makkelijker naar binnen te krijgen ... creating global learners. But then again, mag ik verwachten en ervan uit gaan dat daar behoefte aan is?

Het Instituut voor de Opleiding van Leraren op het Anton de Kom Universiteit-complex.

[28 februari 2016] Afstemming over de verzending van het interactive flatpanel tussen SMART Technologies en het IOL is spoedig verlopen en was binnen een week of twee afgehandeld in Calgary, Canada. Maar, zoals verwacht gaat de inklaring op z'n Surinaams. En dat is geen oordeel, maar een feit. Gebaseerd op ervaringen van m'n schoonouders, die er bijna drie jaar hebben gewoond, en van mezelf tijdens mijn eigen korte verblijf aldaar.
[30 maart 2016] Van het SMART Board is in Suriname nog niks vernomen, maar het vertrouwen is er bij het IOL iig wel dat het goed zal komen. :)
[29 april 2016] Het SMART Board is inmiddels in Suriname, maar nog niet gearriveerd bij het IOL. Het SMART Board was eerder aangeboden op naam van de Anton de Kom Universiteit ipv het instituut voor de Opleiding van Leraren en momenteel is de douane op zoek naar een import-export nummer van het IOL.
[7 mei 2016] Het SMART Board is gearriveerd op lokatie. Nu moet worden bepaald welk lokaal voor de faculteit geografie is en waar het nieuwe SMART Board dus komt te hangen. En moet men op zoek naar een deskundige om het interactive flat panel op te hangen. En is er ook nog geen stroomvoorziening in de lokalen. ;)

Wordt vervolgd ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten