donderdag 19 mei 2016

Leren ondernemen of ondernemend leren?

Als school doet de vmbo-afdeling van het Ashram College mee aan het innovatieve traject entreprenasium net als een aantal andere scholen in het land. Het doel van het entreprenasium is dat de leerling eigenaar wordt van zijn eigen leerproces, op de hoogte is van zijn eigen curriculum en hiermee een eigen gedifferentieerde leerroute uitzet: ondernemend leren. Althans, dat dacht ik. Na de eerste workshop die ikzelf bijwoonde uit interesse, kreeg ik het idee dat het 'ondernemend leren' al snel 'leren ondernemen' werd. En daar zit ik niet op te wachten. Daar zie ik geen meerwaarde in. Wel wil en kan ik natuurlijk ruimte bieden binnen mijn onderwijsprogramma aan leerlingen die een ondernemer willen zijn, maar mijn doel is niet en nooit om van mijn leerlingen ondernemers te maken. Los van het feit dat niet alle leerlingen dat kunnen, willen veel leerlingen dat ook niet, waardoor een schoolbrede invoering van dit onderwijsconcept niet mogelijk is mijns inziens.

Gelukkig kon in mijn eigen workshops, waar ik voor gevraagd om die te geven hier ook nog even over sparren met de aanwezige docenten. Ik was gevraagd om een tweetal workshops te geven over het curriculumbewustzijn-traject waar wij als school aan meedoen in een leerlab van het doorbraakproject ICT van Leerling2020, waar het curriculum en bewustzijn bij leerlingen en docenten centraal staat:

Hoe kan het curriculumbewustzijn van docenten en leerlingen worden ontwikkeld?

Hieronder mijn presentatie, die deels interactief was voor en met de deelnemers. Toch heb ik ook geleerd vandaag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten