maandag 7 december 2015

Lego met aardrijkskunde

Tijdens de knagdag ben ik door Falco Zwinkels z'n workshop geïnspireerd geraakt om ook aan de slag te gaan met Lego in de les. Tijdens de workshop dacht ik dat leerlingen op een andere manier aan de slag gaan met begrippen en daar hun eigen vorm aan geven het wellicht dan beter onthouden. Ik had er iig zin in. Via marktplaats heb ik een grote zak Lego gekocht, gesorteerd in zes bakjes, zodat elke groep een eigen bakje Lego zou hebben.


Het onderwerp waar klas 2 mee aan de slag is gaat over de Verenigde Staten van Amerika en ik heb negen aardrijkskundige begrippen uitgezocht, die met de VS te maken hebben. Voor elk begrip kregen de leerlingen 4 minuten de tijd om:
1. het begrip te bouwen met de Lego blokjes.
2. Een foto te maken van hun bouwwerk.
3. Deze foto in een SMART amp workspace te plaatsen en te voorzien van een korte beschrijving.

SMART amp workspace

De SMART amp workspaces had ik van te voren aangemaakt voor elk groepje, zodat zij hun materiaal daar in kwijt konden. De leerlingen waren bijzonder enthousiast en hebben dat lesuur keihard gewerkt en het heeft erg mooie resultaten opgeleverd:

Bekijk onderstaande korte filmpjes om een indruk te krijgen van de sfeer in de klas:

 
Lego in klas 2Mb 

 
Lego in klas 2Ma

3 opmerkingen:

  1. Leuk idee Boris! Met Lego kun je eigenlijk elk begrip bouwen. Wat ik bij jouw project interessant vind is dat je een zeer beperkte tijdslimiet hebt ingesteld. Dat zorgt vermoedelijk voor een grote taakgerichtheid. Dank je wel voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je reactie. Deze vorm heb ik afgekeken van Falco Zwinkels tijdens zijn workshop op de KNAG-dag en idd. de tijdslimiet maakt dat ze niet 'vrij' gaan Legoën, maar taakgerichter te werk gaan.

      Verwijderen
  2. Boris waarom gebruik je SMART amp workspace? je werkt toch ook met Google classroom /Drive. Wat is het voordeel? Leuk voorbeeld van werken met LEGO!

    BeantwoordenVerwijderen