Tijdens de les kwam een collega Duits langs om te kijken wat ze aan het doen waren en we konden beide zien dat de leerlingen actief met de begrippen bezig waren, mij geen vragen stelden, maar vooral overlegden in hun groep en incidenteel naar hun boek grepen en vooral hard(op) aan het nadenken waren. Leuk om te zien!
Ik heb twee klassen 3-vmbo en als ik dit experiment goed zou doen, dan zou ik één klas niet met LEGO laten spelen en de andere klas wel, om zo de resultaten tussen de twee groepen te vergelijken en misschien een voorzichtige conclusie kunnen trekken. Voorzichtig omdat de klassen natuurlijk niet helemaal hetzelfde zijn, dus de proefopstelling niet geheel ceteris paribus is. Maar, ik kon het niet over m'n hart verkrijgen om één van de twee klassen de LEGO-les en eventueel beter resultaat van de toetsing de volgende les te ontnemen. Wel heb ik in één van de klassen voor en na de LEGO-les geïnterviewd over de begrippenkennis. Helaas voor het experiment (nog) geen bewijs dat de LEGO-les een positieve bijdrage heeft geleverd aan de begrippenkennis van de geïnterviewden. Ik heb de interviews toch opgenomen in het korte filmpje.
Inmiddels hebben de eerste klassen en de vierde klassen ook in de gaten dat ik soms LEGO gebruik bij de aardrijkskunde-les, dus die willen ook graag. Zeker met 4-vmbo lijkt het mij echt een uitdaging om de uitbeelding van de begrippen mbv LEGO te toetsen. De CE-onderwerpen zijn: 'Weer en klimaat', 'Bevolking en ruimte' en 'Water'. Genoeg begrippen die ruimtelijk uitgebeeld kunnen worden dus. Gaan we doen!
En een andere verdieping wordt dat ik eens ga kijken/toetsen hoe de leerlingen eventueel verbanden tussen begrippen kunnen uitbeelden met LEGO-blokjes. En misschien is het leuk - om de competitie wat te verhogen - dat leerlingen (ook) hun eigen LEGO ook mee mogen nemen: BYOL (Bring Your Own LEGO). Wordt vervolgd!
"Everything is awesome!" - Emmet Brickowski, 2014.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten