woensdag 30 april 2014

Nationaal Congres Onderwijs & Sociale Media

Hoe cool is dit? Ik ben onlangs gevraagd om te spreken op het Nationaal Congres Onderwijs & Sociale Media over het gebruik van sociale media in de klas en heb ook een bijdrage geleverd aan de eerste editie van Like to Share, een gratis interactief digitaal onderwijsmagazine, speciaal ontworpen voor de tablet.

NCOSM wordt gehouden in EYE - Filmmuseum in Amsterdam en duurt vier dagen - van 20 t/m 23 mei. Ik ben op de VO dag (donderdag 21 mei) present en zal de gevaren en vooral kansen van sociale media in de les toelichten adhv eigen lesvoorbeelden en hoe social media op het Ashram College ingezet wordt. Zie ik je dan? Inschrijven kan hier.



“Mediawijsheid is trending. Helaas komt dat vooral door negatieve berichten: Project X te Haren, webcammisbruik door pedoseksuelen en zelfs gevallen van zelfdoding onder jongeren, die slachtoffer waren van aanhouden cyberpesten. Stuk voor stuk heftige voorbeelden van hoe ernstig het mis kan gaan in deze digitale cultuur, wanneer we niet over de juiste kennis en vaardigheden beschikken.” - S.M. Burgman

Los van de ellende uit de voorbeelden hierboven genoemd, moeten we allemaal ook leren over de gevolgen van onze eigen digitale voetafdruk. Leerlingen van nu lijken vogelvrij verklaard voor allerlei narigheid en zullen moeten leren zichzelf te beschermen naast de ‘gewone’ netiquettes. Een kind wat voor het eerst het internet op gaat en een profiel aanmaakt op een willekeurig social media platform zal daarin begeleid moeten worden. En aangezien we door de nieuwigheid en de - met name door technologie - snel veranderende wereld om ons heen, dit allemaal eigenlijk niet bij kunnen houden en blijkbaar ook niet van ouders kunnen verwachten, is mijns inziens de school een uitstekend instituut waar kinderen kunnen leren over het internet en hun digitale voetafdruk.

Op het Ashram College in Alphen aan den Rijn gebruik ik al enkele jaren tijdens mijn reguliere lessen aardrijkskunde Twitter. Dat gebruik ik om ervoor te zorgen dat mijn leerlingen ook buiten de schaarse contacturen bezig zijn met mijn vak, wat dan vaak gekoppeld wordt aan de echte wereld buiten mijn klaslokaal. Ik stel dan vragen die gps- of actualiteitgebonden zijn en uiteraard te maken hebben met de lesstof. Ik heb dan voor elke klas een apart en afgeschermd account aangemaakt. En voor de mentorklas en hun ouders een speciaal account om de lijnen kort te houden en ervoor te zorgen dat de informatiestroom de juiste kant op gaat. Ook maak ik gebruik van de fotoalbumoptie van Facebook en Google+, zodat leerlingen foto’s openbaar kunnen zetten en delen met de rest van de wereld en we die vervolgens in de klas op het SMART Board weer kunnen bekijken.

In het kader van de Gezonde School doen we op het Ashram College een project voor de tweede klassers over mediawijsheid en digitale veiligheid. In de lessen mondo besteed ik aandacht aan de verschillende social media platformen die er zijn. Ik probeer de leerlingen te wijzen op de kansen en gevaren van deze tools bij de module mediawijsheid en digitale identiteit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten