zondag 6 april 2014

Grenzen en identiteit

Eén van de nieuwe onderwerpen voor de voorexamenklassen van het vmbo is 'Grenzen en Identiteit'. Ik heb de leerlingen gevraagd een kort opstel te schrijven over hun eigen identiteit - gekoppeld aan de paragraaf over de Nederlandse identiteit - en hieronder de leukste, waardevolste quotes van de leerlingen uit 3Ma en 3Mb van het Ashram College. De conclusie is dat de klassen een goed beeld lijken te geven van de Nederlandse samenleving en de bijbehorende identiteit.

3Ma:

"Ik praat Nederlands thuis en ik heb de leuke Leidse R!"

"Ik praat gewoon Nederlands en ik hou van kaas en de geur van boeren is mijn geur."

"Ik vind uitsluiten belachelijk. Met iedereen is er wel een onderwerp te bespreken, dit heeft te maken met tolerantie."

"... mijn moeder is geboren in Suriname. Haar ouders kwamen uit India. ... Soms praat ik met een Surinaams accent om mensen te pesten, maar meer niet."

"Het is hier koud, saai en soms vind ik het echt niet leuk om hier te wonen."

"In mijn regio hebben we niet echt iets dat opvalt, ..."

"... ik ben half Moluks maar ben gewoon in Nederland geboren."

"Nu woon ik in Woubrugge en daar hebben we niet echt dialect. Hooguit boerentaal."

"... in Haarlem geboren. Ik woon in Woubrugge, maar ben opgegroeid in Hoofddorp."

"Thuis spreken we Portugees, Frans, Nederlands en een Angolees dialect 'Lingala'."

"Mijn herkomst is Colombia, Nederland, Italië en Spanje."

"Mijn ouders spreken Irakees als ze niet willen dat wij het begrijpen. Ik en m'n zus spreken Engels als we niet willen dat onze ouders het begrijpen."

"... maar ben een half Duitser omdat mijn opa uit Duitsland komt."

3Mb:

"Alphens is een mengelmoes van Leids en Rotterdams."

"Als ik daar ben praat ik Drents."

"Ik ben blij dat ik in een land leef, waar je alles mag worden/zijn."

"... mijn regionalisme voor een voetbalclub Ajax."

"Mijn spreektaal is officieel, maar spreek voor buitenstaanders Alphens."

"De mensen met een andere afkomst die ik ken zijn allemaal ingesloten door de samenleving."

"Als ik naar familie ga in Drente dan vinden ze daar dat ik bekakt praat."

"... die heeft een vriendin uit Suriname en die is heel erg gelovig in het hindoeïsme."

"... mijn herkomst is Nederlands en klein beetje Russisch."

"... en Rotterdam is handig, want wil seizoenskaart voor Feyenoord."

"Toen we naar Nederland waren verhuisd waren we geintegreerd."

"Mijn ouders zijn gewoon geïntregeerd en zijn allebei van Marokkaanse herkomst en zijn daar ook geboren."

"... mijn vader komt uit Curaçao en mijn moeder gewoon uit Nederland. Dus ik ben halfbloed."

"Thuis praten we een beetje met een Amsterdams accent."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten