zondag 1 december 2013

Google Chromebook

Via de website van Onderwijs ICT-nieuws heb ik een leuke gadget aangevraagd. In ruil daarvoor moest er een recensie geschreven worden over die gadget. De gadget die ik heb aangevraagd is een Samsung Chromebook en die heb ik gekregen. Hoe tof! Ik heb de laptop voor Lesley van Houten uit mijn mentorklas 4Ma aangevraagd, omdat ik het tof zou vinden als hij de komende twee jaar hier op school met een lichtere laptop zou kunnen werken. Lichter omdat de huidige laptop van Lesley behoorlijk veel zwaarder is dan de Samsung Chromebook van 1,1 kilo(!) en dat gezien zijn beperkingen wellicht beter voor hem zou zijn. Het feit dat Lesley het lichamelijk en motorisch minder makkelijk heeft dan de andere leerlingen uit 4Ma en het mogelijke feit dat door dit apparaat het hem iets makkelijker af zal gaan op school is de Samsung Cromebook voor Lesley een kado. Samen met Lesley ga ik dit apparaat de komende maand gebruiken en kijken hoe waardevol dit ding is bij het gebruik op school en in de les.

Lesley heeft veel fysieke klachten en maakt daarom ook gebruik van een speciale stoel, die hij van lokaal naar lokaal moet meenemen tijdens de leswisselingen. Zijn handicap betekent ook dat hij niet kan tillen en dus geen boekentas heeft, maar een laptop mee moet nemen naar elke les, met daarop ingescande versies van alle werk- en lesboeken. Die laptop is een wat ouder model en ook erg zwaar. Nu zou deze Samsung Chromebook met z’n 1,1 kilogram een heel stuk makkelijker zijn voor Lesely en voor hem makkelijker te tillen. Lesley was aangenaam verrast en ging serieus met de nieuwe laptop aan de slag in de les. Ook heeft hij een week stage gelopen bij het systeembeheer van onze school en heeft hij samen met de technici van systeembeheer met het apparaat gewerkt en dit allemaal verwerkt in z’n recensie. Zelf heb ik er ook even mee mogen spelen en ik was natuurlijk erg benieuwd. Opgegroeid met Dos en daarna Windows, drie jaar geleden overgestapt op Mac OS en nu aan de slag met een Google apparaat. Zelfs als Apple Distinguished Educator moet ik zeggen dat ik erg enthousiast ben over de Chromebook. Het is een prima apparaat om een klassenset van te hebben. Er staan nl. geen persoonlijke bestanden op de machine en leerlingen kunnen ook niks installeren, dus feitelijk kan er niks mis gaan. Bij het aanmelden moet je inloggen met je Google-account en met een seconde of vijf heb je de beschikking over je eigen documenten in je Google Drive (Google Presentation, Google Docs etc.), e-mail in Gmail, ben je ingelogd op je eigen YouTube-account, Flickr-account, Blogger-account en alle andere online Google-dingen. En als je klaar bent, uitlogt en iemand anders logt weer in heeft die persoon meteen de beschikking over al zijn of haar Google-dingen. Fantastisch! En dat allemaal binnen 10 seconden.

Het niet kunnen of hoeven installeren van software en/of drivers op het apparaat heeft natuurlijk ook nadelen. Via Google Apps of ‘de winkel’ kun je alleen Google applicaties installeren op de computer. Helaas is deze winkel nog lang niet voldoende lijkt mij zo. Zo is bijvoorbeeld software van derden niet te installeren zoals Skype en dat vind ik maar niks. Als het totaalpakket van Google nou zo compleet was als dat mijn ervaring is met bijvoorbeeld Mac OS, dan hoorde je me niet klagen, maar de machine kan dus voor veel doeleinden niet gebruikt worden, simpelweg omdat ze software van derden niet accepeteren. Skype (van Microsoft) is toch ook te installeren op een Apple computer en dat bijt elkaar ook niet. Video-conferencing via Google hangouts is nl. niet de oplossing daar de hele wereld al een Skype account heeft. Overstappen doet men niet zomaar. Vreemd vind ik dat ook eigen software zoals Google Earth niet beschikbaar is in ‘de winkel’, terwijl ik als docent (en leerling?) dat graag zou inzetten en gebruiken bij mijn aardrijkskundelessen. Misschien omdat dit concept nog vrij jong is, dat de winkel nog niet helemaal gevuld is en staat het installeren van alle(!) Google applicaties en software van derden nog op de zgn. roadmap van Google. Positief is dat zodra je ingelogd bent, niet alleen documenten in Google Drive beschikbaar zijn, maar ook de bestanden in je Dropbox en Skydrive zijn bereikbaar en gelinkt aan diverse Google Applicaties.

Als SMART Certified Trainer en SMART Exemplary Educator ben ik minder enthousiast over de Chromebook, omdat de software waar ik veelvuldig gebruik van maak dus ook niet te installeren is op deze computer. De Chromebook heb ik ook even aan het SMART Board gehangen en dat werkt natuurlijk niet, omdat er ook geen drivers (om gebruik te kunnen maken van de aanraakgevoeligheid van het bord te kunnen gebruiken) geïnstalleerd kunnen worden. Wel kan de webbased variant van SMART Notebook: Notebook for Web gebrukt worden om interactieve lessen te laten zien en te gebruiken. De interactiviteit is echter wel verdwenen, omdat zowel het scherm van de Chromebook als het SMART Board geen aanraakgevoeligheid herkennen. De video uitgang gaat via een HDMI- poort en het geluid van de Chromebook gaat via USB naar het SMART Board. Ook kan gebruik gemaakt worden van de line-out (mini-jack) uitgang om geluid via een extern paar geluidssprekers af te spelen. Het geluid wat door de Chromebook wordt geproduceerd en via het SMART Board wordt afgespeeld (bijvoorbeeld een YouTube-filmpje) is overigens prima.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten