woensdag 17 juli 2013

eXtreme Collaboration


Op dinsdag 4 december 2012 kreeg ik hoog bezoek in mijn lokaal op het Ashram College. Martin de Fockert nam Tobias Windbrake mee om een nieuwe feature - een add-on voor Notebook 11 - te testen. Als SMART Exemplary Educator moet je soms iets eervols doen. ;)
Tobias Windbrake is één van de software developers van SMART - Hamburg*, Duitsland en heeft mede de add-on eXtreme Collaboration ontwikkeld en mij gemaild of ik wilde helpen met het beta-testen van de add-on. Uit Duitsland ingevlogen voor een klein uurtje overleg over de nieuwe add-on, waar ik niets over mocht melden aan derden en/of via de social media, want dit was zoals dat heet NDA (Non-Disclosure Agreement). Als wederdienst moest/kon ik deelnemen aan een online-platform (smarttech.uservoice.com) om zgn. feature requests in te dienen, bruikbaarheid en bugs aan te geven. Hier heb ik gretig gebruik van gemaakt. Gelukkig was er ook nog wat tijd om het uit te proberen met de klas die ik aansluitend les ging geven.

De functie om afbeeldingen in te voegen via eXtreme Collaboration had ik altijd al als beta-tester en eindelijk is het toevoegen van afbeeldingen via eXtreme Collaboration in SMART Notebook 11 nu ook mogelijk voor iedereen. Op de SMART Exchange heb ik een instructie-bestand geplaatst over hoe de eXtreme Collaboration add-on te gebruiken.


Wat is eXtreme Collaboration?
Na het installeren van de add-on XC in Notebook 11 kan er een activiteit opgestart worden, waar leerlingen m.b.v. een smartphone, tablet, laptop of ander apparaat met een browser en internetverbinding meedoen met de activiteit op het SMART Board. Leerlingen kunnen dan tekst of foto’s naar de SMART Notebook-les op het SMART Board sturen, welke ook meteen geordend kan worden op categorie.


De add-on eXtreme Collaboration kun je hier downloaden. Na het downloaden kun je de add-on installeren en zodra je SMART Notebook 11 opstart, kun je meteen gebruik maken van eXtreme Collaboration.

Hoe gebruik ik eXtreme Collaboration?
Je kunt op drie verschillende manieren de leerlingen betrekken bij de les. Je kunt een anonieme sessie doen, leerlingen een naam toe laten voegen aan de sessie en hun bijdrage of een geïmporteerde klassenlijst gebruiken. Deze kun je aanmaken na in te loggen op de website: www.extreme-collaboration.com

Leerlingen loggen via een internet browser in op jouw Notebook-les via http://add2NB/xxxxxxxx, waarbij xxxxxxxx het nummer van de sessie is. Je kunt de tekst of de afbeeldingen op drie verschillende manieren in je Notebook-les op het SMART Board ordenen. Je kunt ze op elkaar laten stapelen of ordenen in een kolom of je kunt de teksten en afbeeldingen een willekeurige plaats geven in je Notebook-les.


Zelf gebruik ik XC in de klas om bijvoorbeeld te brainstormen of antwoorden per team bij een groepsopdracht terug te krijgen. Dit omdat niet elke leerling een eigen apparaat met internet heeft, zet ik het in bij groepswerk. Vanaf volgend jaar hebben we op het Ashram College ook voor leerlingen WiFi en kan ik door BYOD eXtreme Collaboration meer inzetten.


Een idee wat ik heb is om XC in te zetten tijdens een wandel-/fietsexcursie of (foto)speurtocht, waarbij leerlingen vanaf de verschillende locaties m.b.v. mobiel internet foto's en andere content naar het SMART Board in het klaslokaal sturen. Leerlingen moeten nl. op de verschillende locaties foto's maken van verschillende excursieonderdelen en sturen deze als hun 'antwoorden' - voorzien van (groeps)naam via eXtreme Collaboration naar de les. Deze les kan later gedeeld worden met alle deelnemers en zo heeft iedereen alle informatie in één PDF of Notebook-les.

Hier een filmpje van de laatste les aardrijkskunde van het afgelopen schooljaar met 1Ma en 1Mb, waarbij ik naast QR-codes ook eXtreme Collaboration heb ingezet.



Het gebruikersforum voor eXtreme Collaboration vind je hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten