zaterdag 2 februari 2013

BETT 2013

Dat wordt een snelle dag vandaag. Op en neer naar Londen op Groundhog day. Levert wel een mooie Groundhog day badge van Foursquare op bij m'n check-in op Schiphol. Aangekomen op Heathrow in Londen besluit ik om een #urban100 filmpje te maken van m'n reis naar het ExCel gebouw, waar de beurs plaats vindt. Aangezien de reis ruim twee uur duurt naar de andere kant van Londen maak ik me al zorgen om de terugreis.

M'n presentatie duurt tot 15u en m'n vliegtuig gaat alweer om 18u en ik moet uiterlijk om 17:40 ingecheckt zijn. Spannend. Zo spannend dat ik me nauwelijks echt kan ontspannen op de beursvloer en me kan oriënteren op nieuwigheden op het gebied van ict en onderwijs. 
Gelukkig zijn er ook een aantal bekendenden op de beurs, m.n. op en rond de stand van SMART Technologies. Zo ontmoet ik eindelijk SEE Ian Foggarty in het echt, maar ook oude bekenden als SEEs Taipani en Vanessa zijn op de stand. En natuurlijk Sergio, die ook een presentatie mag houden op the BETT. Hij doet het over de waarde van mixed reality en augmented reality als ondersteunende tools bij het onderwijs, waar hij ook een onderzoek naar heeft gedaan onder de gebruikers.

Sergio aan de nieuwe SMART Table

Ik ben uitgenodigd om een presentatie te houden over het gebruik van social media in de les. Twee jaar geleden heb ik met Barbara Schelberg een mentormodule ontwikkeld over de digitale voetafdruk van pubers en ik vertel over mijn ervaringen tijdens de vaklessen waar ik veel gebruik maak van m.n. Facebook, YouTube en Twitter. Ook vertel ik het e.e.a. over de pilot met Social Media Wijs waar we op het Ashram College tijdens de stage van 4-vmbo gebruik hebben gemaakt van Facebook als feedback-platform. Voor mijn eigen presentatie heb ik beschikking over een SMART Board en ben ik voornemens om SMART Response te gaan gebruiken. Nadat ik de boel heb aangesloten kan ik op tijd beginnen en zijn er zo'n 40 mensen aanwezig. Ik start de presentatie met de melding dat ik een beetje nerveus ben, niet vanwege de presentatie, maar de tijdspanne tussen het einde van mijn presentatie en de vertrektijd van mijn vliegtuig op Heathrow aan de andere kant van Londen. Ik heb een werkblad en een pen voor iedereen in de zaal al klaargelegd. Aangekomen bij dia 3, waar ik de SMART Response wil opstarten gaat m'n computer 'out of the ffing blue' opnieuw opstarten! Argh! Gelukkig heb ik een back-up en sluit ik heel snel mijn iPad aan en open de Notebook app en kan ik binnen een paar seconden verder met m'n presentatie. Helaas geen Response, dus doen we maar hand opsteken. Leuke Response (geen woordgrap) en ik kan weer verder. Door de tijdsdruk en het wegvallen van de analyse van de Response resultaten loop ik veel tijd in en ben ik kwart voor drie klaar. Geen probleem, want dan heb ik immers iets meer tijd om m'n vliegtuig te halen. Heel veel leuke reacties naderhand van de aanwezigen en ook heel veel workshop formulieren teruggekregen van de inmiddels ruim 60 aanwezigen in Theatre C. Er waren o.a. mensen uit IJsland, Spanje, Japan, Rusland, Zweden, Finland, Canada, Bahrein, Peru en het Verenigd Koninkrijk aanwezig. Ik beloof aan de deelnemers van mijn presentatie dat ze binnen een week alle reacties gebundeld in één pdf-bestand terugkrijgen via e-mail. En als ze een andere vorm van follow-up willen, dan kunnen ze me e-mailen.


Na afscheid van m'n Spaanse vrienden neem ik met Vanessa de Air Liner (public transport in de vorm van een kabellift) over een deel van Londen naar een metrostation, om vervolgens de trein te pakken naar Heathrow. Onderweg gaat er van alles mis, er vallen treinen uit en ik stap een halte te vroeg uit, waardoor ik pas om 17:25 op het metrostation van Heathrow aankom en een kwartier de tijd heb om bij de juiste gate te komen. Rennen dus. En ik heb het net gehaald: #like. En besluit om volgend jaar wel te gaan, maar met overnachting.


Mijn dank gaat uit naar de organisatie van BETT 2013, het Ashram College en SMART Technologies. Er lag zelfs een programma van SEEs die op the BETT gingen presenteren tijdens de Learn Live Sessions: Taipani, Sergio en ik. Cool!

P.S. Naar aanleiding van mijn optreden op the BETT ben ik gevraagd om een artikel te schrijven over social media in het onderwijs voor de online journal van Naace, een ICT organisatie in Engeland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten