vrijdag 15 februari 2013

Duurzaam?

In het kader van het eindexamenonderwerp natuurlijke hulpbronnen, waar duurzaamheid centraal staat, stond een excursie met mijn 4-vmbo groep naar Ekodorp op de planning. Ekodorp is een biologisch boerenbedrijf tussen Alphen aan den Rijn en Boskoop, met het welzijn van het vee hoog in het vaandel en produceert ook biogas. Ik vind het belangrijk om met leerlingen veel naar buiten te gaan en de theorie op te zoeken in de echte wereld om hen heen. Ook vind ik het leuk om met leerlingen uit de schoolbanken naar buiten te gaan en hen daar het e.e.a. te laten zien en te leren.

Mijn huidige groep 4-vmbo zit vaak in de klaagmodus en lijkt mijn inspanningen om meer te doen dan het boek in het klaslokaal niet altijd te kunnen waarderen. Ze lijken Twittermoe, excursiemoe en web2.0-toepassingenmoe. Ze lijken liever in de schoolbanken uit een papieren versie te willen leren, dan samen met mij allerlei andere dingen te willen ondernemen m het vak mijns inzien leuker en eigentijdser te maken ... Tenminste, als ze al actief met de lesstof aan de slag willengaan, want het merendeel is veelal met andere zaken bezig en lijkt meer met zichzelf bezig te zijn, dan met aardrijkskunde. De balans lijkt mijn groep een beetje zoek te zijn en dat frustreert mij wel eens.
Zo ook deze ochtend, toen ik een leuk uitstapje had geregeld. Van de vijftien leerlingen stonden er zes klaar op het afgesproken tijdstip op de afgebroken plaats. Er waren drie leerlingen die geen fiets geregeld hadden en liepen te mopperen. Volgens hen wilde niemand naar een boerderij, was de helft al naar huis gegaan en meer negatief gedoe. Ik gaf aan dat als ze niet meegingen, ze aan het spijbelen waren en stapte op m'n fiets.

Uiteraard fietste ik voorop met de zwaartekrachttrotserende pubers achter me aan. Bijna op de plaats van bestemming kwamen we gelukkig nog een klasgenoot (met brommer) tegen en dat maakte dat ik iig al zeven leerlingen mee had. En naar de boer toe vond ik het niet zo netjes staan, om met minder dan de helft aan te komen. Daar aangekomen moesten we nog even wachten totdat de boer ons een rondleiding ging geven over het meer dan interessante terrein. Ik kon m'n frustratie niet onder stoelen of banken schuiven en moest wat teleurstellingen uitten nav deze barre ervaring, waarvan ik dacht dat het de zgn. 'downfall' zou zijn van mijn vaklessen aangaande aardrijkskunde met de eindexamenklassen. Ik neem me voor om in de eerstvolgende vakles de leerlingen hierop aan te spreken en een onderzoek te doen naar wat zij dan wel willen doen met aardrijkskunde.

Het sterrenteam van 4M1

Evengoed, na zo'n twintig minuten konden we dan eindelijk echt beginnen en we worden ontvangen en rondgeleid door Matthijs, een hele aardige jonge boerenvent met veel humor, die meteen de charme van de dames heeft gewonnen. Lijkt het dan toch nog te gaan lukken? Jawel, inmiddels hebben nog vier klasgenoten Ekodorp weten te bereiken en zijn we bijna compleet. We beginnen in de stallen waar de pinken staan, waarna we de stier en z'n harem bezoeken en de nodige details ons niet bespaard blijven. De hormonen gieren letterlijk door de stal! Een aantal leerlingen is nog nooit op een boerderij geweest, hebben nog nooit met een boer gepraat, hebben nog nooit de ballen van een stier gezien en hebben ook nog nooit hun vingers in de bek van een kalfje gestoken. Laat staan dat ze melkrobots, een biogasinstallatie en een potstal hebben gezien. Ze hebben lol en ze leren vandaag veel meer dan de duurzaamheid en de bijdrage die deze boerderij daaraan levert. En er waren er zelfs een paar te triggeren voor de twitteropdracht van vandaag. De Storify kun je hier lezen. De dag is meer dan geslaagd. En de vier leerlingen die er niet waren? Die hebben een hele leuke en leerzame middag gemist en moeten het doen met de video hieronder!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten