vrijdag 23 oktober 2015

Cloudoplossingen?

Sinds ik de Google deelcertificaten heb behaald via de Google Training Center en ik mijzelf een Certified Google Educator mag noemen, ben ik met Google Drive begonnen te werken. Waarbinnen de Google apps operationeel zijn en ik nooit meer gebruik maak van Pages, Word of andere equivalenten, maar zijn al mijn bestanden op één plek en kan ik van daaruit delen en in real time samenwerken met andere gebruikers. Hierdoor is de noodzaak van het werken met andere cloudopslagdiensten geheel overbodig geworden voor mij. Vroeger was ik fan van Dropbox, Skydrive en Evernote en maakte ik ook zoveel mogelijk accounts aan bij andere cloudopslagdiensten als The Box, Mammoth etc. Inmiddels heb ik bijna alles opgezegd en verwijderd, omdat ik door de spreekwoordelijke bomen het bos niet meer zag. De aantekeningen in Evernote heb ik handmatig overgezet naar Google Drive en de rest leeggemaakt en m'n account verwijderd. Dropbox bewaar ik nog, maar alleen voor derden, omdat er nog veel gedeeld wordt via deze opslagdienst. Zelf zet ik dus niks in dropbox, maar materiaal van anderen wat gedeeld wordt via dropbox, kan ik nu makkelijk bewaren.


Momenteel heb ik een Google Apps for Education account voor al m'n klassen en maak ik ook gebruik van Google Classroom en laat hen veelvuldig (samen)werken via Google Drive en SMART amp. Dat doe ik in de onderbouwklassen die 1:1 een iPad hebben, maar ook in klas 3 en hoger en zelfs (of juist) bij het PWS met eindexamenleerlingen havo. Werken in de cloud - en in mijn geval Google Drive - spaart tijd en levert goede resultaten op, omdat het werk steeds bij te sturen is.

"Het werken in Google Drive heeft mij tijdens het maken van het profielwerkstuk erg geholpen. In één bestand kan je met meerdere mensen tegelijk werken, of apart als de ander niet aanwezig is. Hierdoor kan je elkaars stuk snel en makkelijk bekijken. Zo is de samenwerking voor het maken van een profielwerkstuk erg handig, mede door de op- en aanmerkingen die de docent kan toevoegen. Dit alles scheelt veel tijd in het samen maken van een werkstuk en levert misschien wel beter gecontroleerd werk op!" - Noa Dresselaars

Geen opmerkingen:

Een reactie posten