Nadat een groep leerlingen van Gymnazium Zikmunda Wintra uit Rakovnik, Tsjechië is langs geweest op het Ashram College om o.a. samen te werken met mondo-groep 2G1 aan het project over de verdeling van de armoede over de wereld, is deze mondo-groep uitgenodigd door Emil Waldhauser om een kijkje te nemen bij hen op school in Tsjechië. Daar hadden de leerlingen wel oor naar en zijn - nadat de datum waarop we wilden vertrekken bekend werd - allerlei zaken op gaan zoeken mbt de te ondernemen reis. Één leerling had een hele mooie brief naar de directie gestuurd om toestemming te vragen voor de reis en het uitwisselingsproject, omdat de leerlingen en de begeleiding (ik en collega Marije) een schooldag zouden moeten missen. Die schooldag hebben we dan wel op het Ashram College gemist, maar door de aanwezigheid op de middelbare school in Rakovnik en alle nieuwe ervaringen als gastgezinnen, vliegen, vreemde talen, veel openbaar vervoer, rekenen met vreemde valuta en eten en drinken hebben de leerlingen naar mijn mening meer geleerd dan de gemiste dag op hun eigen school.
De volgende paragraaf kwam o.a. uit de brief van Yenna (namens de hele groep) aan de directrice:
"Wij zien dit als een leerzame reis. We gaan veel leren over onderwijs in een ander land. En omdat wij geen Tsjechisch kunnen en we bij gastgezinnen overnachten zullen we dus ook Engels moeten spreken. Natuurlijk wordt het ook een gezellige reis en zullen we veel foto's maken en stukken schrijven, zodat als we weer terug zijn in Nederland wij onze leerzame reis kunnen delen met klasgenoten, docenten en met u. Wij hebben er heel veel zin in en hopen dat u het een goed plan vindt."
De volgende paragraaf kwam o.a. uit de brief van Yenna (namens de hele groep) aan de directrice:
"Wij zien dit als een leerzame reis. We gaan veel leren over onderwijs in een ander land. En omdat wij geen Tsjechisch kunnen en we bij gastgezinnen overnachten zullen we dus ook Engels moeten spreken. Natuurlijk wordt het ook een gezellige reis en zullen we veel foto's maken en stukken schrijven, zodat als we weer terug zijn in Nederland wij onze leerzame reis kunnen delen met klasgenoten, docenten en met u. Wij hebben er heel veel zin in en hopen dat u het een goed plan vindt."
In Rakovnik zaten de leerlingen in gastgezinnen die, zo ik heb begrepen uit de verhalen van de kinderen, bijzonder gastvrij waren en zich geheel hebben ingezet om het onze leerlingen naar de zin te maken. Op school hebben de leerlingen een muziekles en een scheikundeles bijgewoond, een museumbezoek ondernomen en hebben ze gedurende twee lesuren met de Tsjechische groep samengewerkt via het samenwerkingsplatform SMARTamp aan opdrachten voor de Engelstalige Learning Circle over kinderrechten in de wereld. Dit hebben ze afgesloten met een korte presentatie, die uiteraard in het Engels moest. Meer daarover via [blog vermelden]. Aan het eind van de dag zijn we naar Kasteel Krivoklad geweest voor een rondleiding en wat geschiedenis van de omgeving. Heel leuk!
Uitzicht vanaf Kasteel Krivoklat.
Uitzicht over de oude stad van Praag
Zaterdag hadden we een dagje Praag en hebben we naast het shoppen een stadswandeling gemaakt over de verschillende winkelstraten, het Jan Hus plein, de Karelsbrug, de John Lennon muur en een toren beklommen. Helaas hadden we de vlucht naar huis gemist, dus moesten we een extra overnachting regelen om pas de volgende dag naar huis te vertrekken. Emil heeft voor ons in de buurt van de luchthaven een studentenhotel gereserveerd, welke in typische Oostblok-stijl verkeerde. Ook hier weer gaven de leerlingen geen krimp en hebben ze zich vooral vermaakt. Super! De leerlingen hebben gedurende de afgelopen drie dagen heel veel nieuwe ervaringen op gedaan en zijn weer een flinke stap dichterbij het wereldburgerschap.
Marije en ik met de leerlingen van mondo-groep 2G1 op de Karelsbrug.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten