maandag 1 december 2014

Digitale voetafdruk!

Q: 'Ligt het echt alleen aan docenten als studenten ongemotiveerd en gedesinteresseerd zijn?'

A: 'Nee, het ligt ook aan ons onderwijssysteem. Het systeem van standaardpakketjes is achterhaald. Daarnaast worden lage cijfers hier als normaal geaccepteerd is zoals onderwijssocioloog Jaap Donkers, mijn leermeester, zegt: "Middelmaat krijgt hier een Michelinster." We willen of mogen onze kop niet boven het maaiveld uitsteken. Dat zorgt voor niet-gemotiveerde studenten.' Aldus Gerda Schapers in Schooljournaal Nr. 11 - juni 2014

Als de zesjes-cultuur een gevolg is van het systeem van standaardpakketjes, dan kan het volgens mij helpen het om het werk van leerlingen veel meer te koppelen aan de echte wereld en juist daar te publiceren. Veel werk wat mijn leerlingen moeten maken, moet niet alleen goed genoeg zijn voor mij (of om een voldoende (=6) te halen), maar juist ook goed genoeg zijn om gedeeld te worden met de rest van de wereld. Als een leerling zijn of haar werk alleen maar doet om een voldoende te krijgen van mij voor de gemaakte opdracht, is dat voor mij niet genoeg. Ik wil leerlingen graag de vrijheid geven (soms meer, soms wat minder) en hun creativiteit niet in de weg te zitten en hen zelf de invulling van de opdracht te vervullen, maar ... hun werk moet(!) veelal online te vinden zijn of gedeeld worden met anderen anderzijds. Voor presentaties moeten ze dus altijd een online presentatieprogramma gebruiken (Prezi, Google Presentation etc.) en als het even kan hun presentatie via social media delen. De leukste, beste, mooiste presentaties kan ik weer delen met de klas of anderzijds gebruiken als voorbeeld voor andere leerlingen. Omdat ze hun werk online staat (Instagram, Twitter, Prezi etc.) en zichtbaar is voor de rest van de wereld, zal veelal automatisch de kwaliteit ook toenemen, omdat ze hun eigen niveau omhoog tillen omdat ze weten dat ik niet de enige ben die meekijkt.
Graag zou ik als aanvulling zgn. 'peer-assessment'-tools gebruiken, zodat leerlingen ook elkaars werk kunnen bekijken en beoordelen. Dit kan bijvoorbeeld met Peer-Scolar of Google Classroom. Dit staat op mijn roadmap om dat dit schooljaar nog eens te proberen.

n.b. En als een leerling of ouder zich druk maakt om de digitale voetafdruk, dan kun je die beter zelf proberen in de hand te houden en zoveel mogelijk mooie, goede en positieve zaken over jou vindbaar te maken, voordat een ander de weg vindt om zaken van/over jou te plaatsen die minder positief zijn en waar je minder blij mee bent. "Think again and be prepared!".


Geen opmerkingen:

Een reactie posten