Speciaal optreden van Steve Joordens op de Verdieping van Kennisnet over Peer Scholar. De 21e eeuw vraagt andere vaardigheden van de mens en onze leerlingen moeten daar uiteraard op voorbereid worden. We willen graag dat onze leerling kritisch leren nadenken, creatieve oplossingen kunnen bedenken voor (maatschappelijke) zaken en dat ze goed leren communiceren. Deze toekomstgedachte is nu. En dat moeten we doen op school. Leerlingen komen binnen met hun smartphone en willen voortdurend contact houden met de snel veranderende wereld om hen heen. Terwjl dat vaak niet toegestaan is, omdat het huidige onderwijs vaak nog ingericht is met een lesmethode van een uitgever. Er zijn veel tools om je onderwijs leuker, betekenisvoller en aantrekelijker te maken en Peer Scholar is er zeker ook één!
Steve Joordens
Bij Peer Scholar leren leerlingen kritisch naar hun eigen werk kijken, kritisch naar het werk van anderen kijken en kunnen de op- en aanmerkingen van anderen meenemen in hun werk, voordat ze de uiteindelijke versie inleveren van de opdracht. Normaliter doet de docent al dit werk en omdat leerlingen er nu bij betrokken worden, is het rendement van het leren veel hoger. Dit omdat leerlingen veel kunnen leren van hun klasgenoten, doordat ze het moeten lezen en inhoudelijk moeten beoordelen. Dit vraagt uiteraard een verandering van het lesgeven. Ik ben een fan van Peer Scholar en wil daar eigenlijk morgen al mee aan de slag ...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten