maandag 22 april 2013

Creating global learners

De leerlingen uit klas 2-vmbo (2Ma en 2Mb) van het Ashram College kunnen kiezen voor de inhoud van hun curriculum bij aardrijkskunde. De klassen staan parallel in het rooster en kunnen per periode kiezen welke onderwerpen ze bij aardrijkskunde willen volgen. Mijn collega en ik bieden allebei dus verschillende onderwerpen aan. De afsluiting van het onderwerp van de afgelopen periode was vandaag. Het onderwerp van de afgelopen periode was de Verenigde Staten van Amerika en we zouden afsluiten met een uitwisseling met een schoolklas in de Verenigde Staten van Amerika via Bridgit, Skype oid.



Via het netwerk van SMART Exemplary Educators heb ik veel contact met o.a. high school docenten in Amerika en Michelle Kedzierski van Orland Junior High School - Orland Park, Illinois wilde graag meedoen. Los van de technologie die dit allemaal mogelijk kon maken, moesten we rekening houden met een tijdsverschil van 6 uur. We zouden om 15:00u CET starten, wat gelijk is aan 8:00u CDT in de VS. Omdat Bridgit op de school van Michelle niet kan of mag, moesten we uitwijken naar een andere manier om de content op het SMART Board te delen en de webcam beelden te delen. Met behulp van LogMeIn heb ik het bureaublad van mijn computer gedeeld, zodat de presentaties van mijn leerlingen zichtbaar werden in de klas aan de andere kant van de oceaan. Skype op de iPad hebben we gebruikt voor beeld en geluid, zodat de leerlingen uit de klassen elkaar konden zien. En via een beamer aangesloten op de video-uitgang van de iPad hadden we de webcambeelden op een scherm. (De volgende keer ga ik m'n iPhone gebruiken, omdat die een betere camera heeft en mobieler in gebruik is. Die past namelijk wel op een statief.)

Foto's door leerlingen uit #ak2Mix gemaakt

Aan het begin van de dag heb ik de Notebook-les van Michelle over Orland Junior High School en Orland Park laten zien en vooral het filmpje vonden de leerlingen uit mijn klas erg leuk! Het muzieklokaal en de grote kluisjes voor leerlingen vonden ze het leukste om te zien. Daarna heb ik mijn leerlingen de opdracht gegeven om gedurende de dag één foto bij mij in te leveren voor half drie, zodat we die konden gebruiken in onze presentatie die middag. Leerlingen moesten iets fotograferen, wat zij graag wilde delen met de leerlingen van Orland Junior High en mochten zelf kiezen wat ze wilden laten zien, maar moesten daar wel een in ongeveer drie volzinnen (in het Engels!) iets over kunnen vertellen voor de webcam. De leerlingen uit klas 2Mix hadden ook met Prezi presentaties voorbereid over een aantal verschillen tussen de VS en Nederland. Ze gingen over cultuurverschillen, zoals sport, eten & drinken, school etc. De Prezi's had ik van te voren al gedeeld met Michelle en ze vond (wellicht door de leuke taalfouten) 'adorable', dus dat zat wel goed.


Leerlingen aan het presenteren en kijken naar de webcam

Tijdens de 'skype-sessie' moesten mijn leerlingen hun gemaakte foto presenteren en het e.e.a. vertellen over die foto. Foto's van gymzalen, een grote rij fietsen, de kantine, vijver met speelveld, karikatuurtekening van Willem Alexander, de kluisjes etc. werden gepresenteerd aan Orland Junior High en er kwamen opvallende verschillen naar voren. In Amerika is het ondenkbaar dat onder schooltijd leerlingen zonder begeleiding van een docent bij een vijver in de buurt mogen komen en onze kantine zag er veel mooier en luxueuzer uit vonden de leerlingen van Orland Junior High, waar ze alleen voorverpakt voedsel verkopen. De leerlingen van Michelle hadden n.a.v. de presentaties en deze uitwisseling een paar vragen voorbereid, die ze om de beurt wilde vragen aan mijn leerlingen en dat liep goed. De tijd vloog om en toen het net echt leuk begon te worden, was het in Orland Park al half negen en gingen de reguliere lessen beginnen.
Michelle en ik hebben afgesproken om voor het einde van dit schooljaar dit nog een keer te doen. Eens kijken of we nog meer global learners kunnen maken ....


n.b. De professionele versie van deze blogpost kun je lezen op ED Compass Blog website van SMART Technologies.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen