donderdag 22 maart 2012

De Verdieping

Op het Ashram College hebben we in de onderbouw een keuzevakken, leerlingen kunnen kiezen uit: de jonge onderzoeker, Chinees, Sport-Life, Art-class en mondo. De laatste heeft alles met het wereldburgerschap te maken en ik geef dat vak aan twee klassen met totaal 48 leerlingen. Momenteel ben ik met beide groepen aan het onderzoeken wat de meerwaarde zou kunnen zijn, uitgaande van de huidige infrastructuur en aanwezige hardware, van de mobile telefoon in het onderwijs. Zaken als paperless (geïnspireerd door een bezoek aan Microsoft, Nederland), financiën, het aantal en soort mobile devices in school en onderwijs komen aan bod.

Via e-mail werd ik op de hoogte gesteld van een themadag bij Kennisnet op de Verdieping over het gebruik van de mobiele telefoon in de klas. Hier wilde ik graag met mijn mondogroep naar toe en er was gelukkig een gaatje. Olaf de Groot had zin om ons te ontvangen. Helaas kon niet iedereen mee en mocht de groep uit maar 30 leerlingen bestaan, dus moest ik er 18 teleurstellen.


Op woensdagochtend 21 maart vertrok ik met 30 leerlingen met de trein naar Zoetermeer om ons te verdiepen in de meerwaarde en rol van de mobiele telefoon in de klas. Olaf en de Verdieping kennende zou het een mooi programma worden. Na het welkomstwoord van Olaf moesten de leerlingen zich om de beurt voorstellen aan de rest van de groep adhv hun mobiel en hun favoriete app. Leuk idee, ook om in de klas te doen. Vervolgens kwamen er al een aantal toepassingen en apps, die ook ik nog niet kende.

- mentimeter, om polls in de klas mee te houden. Werkt via de browser, dus ook elke smartphone.
- de app i-nigma, die echt alle QR-code readers verslaat. Heel goed!
- storify, app voor de iPad om een document in real time mee te maken van een twitterstream.


Brainstormen een aantekeningen maken op een groot vel papier (1.0) en vervolgens de beste ideeën twitteren gevolgd door de hashtag #deverdieping. Klik hier voor de Storify van de dag, gemaakt door Olaf de Groot (Kennisnet).
Leerlingen hebben op de Verdieping kennis gemaakt met veel in het onderwijs toepasbare technologie en zijn daar zelf ook mee aan de slag gegaan en hebben vervolgens lesmateriaal ontwikkeld en/of zijn dat nog aan het ontwikkelen om op school zelf in te kunnen zetten. Flipping the classroom dmv wiskunde-lessen op de iPad mbv de app Educreations of het gebruik van Loopcam of iMotion HD om een stopmotionfilmpje mee te maken voor beeldende vorming. Fantastisch!!! De leerlingen waren bijzonder enthousiast en ze mogen nog een terugkomen.
En dat deden er een aantal. Op dinsdag 27 maart mochten er twee groepjes hun opdrachten/lesvoorbeelden komen toelichten op de themadag 'mobieltjes in het onderwijs' voor docenten op de Verdieping van Kennisnet.


Stop- motion filmpje aan het maken



Paulina, Danique, Stan, Amine, Nino en Erwin

Terug in de les gaan we ALLE(!) lesideeën en applicaties verder uitwerken met als doel een app, interactief eBook of website met daarin alle web 2.0-tools en applicaties die gebruikt kunnen worden in de les vorm te geven adhv concrete lesvoorbeelden, die de leerlingen zelf hebben gemaakt.


Videoverslag van de ochtend op de Verdieping.

Wordt vervolgd ....

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen