woensdag 9 september 2020

Een virus in het onderwijs ...

In Nederland maken we ons druk om de opgelopen achterstanden bij leerlingen in het basis- en m.n. voortgezet onderwijs. En vervolgens lijkt het of we die opgelopen hiaten willen inlopen door de werkdruk te verhogen voor leerlingen op allerlei creatieve manieren.

Die 'achterstanden' laten wij achterstanden zijn, omdat we in onderwijsland blijken te weigeren om de standaard aan te passen aan de nieuwe situatie. Volgens mij moet de overheid de scholen ruimte gaan geven om de standaarden die we voor Covid-19 kende aan te passen aan de nieuwe situatie. En het onderwijsgevend personeel moet daar mee beginnen! Vandaag! 
Ik werk in regio midden op een middelbare school en dit is onze tweede lesweek en van leerlingen heb ik begrepen dat ze vorige week al veel(!) huiswerk hadden gekregen. Ik vind dat niet normaal. Ik vind dat debiel. Leerlingen zijn bijna zes maanden (sinds 10 maart 2020) niet met een gewone klas in een schoolgebouw in een onderwijssituatie geweest. We moeten hen eerst weer laten wennen aan de schoolse situatie ipv die 'achterstanden' weg te willen werken in de eerste schoolweken, waardoor de werkdruk bij de leerlingen torenhoog wordt gemaakt met een berg huiswerk. (Wie geeft er überhaupt huiswerk in de eerste lesweek?) Ik vind dat echt bizar! En het getuigt bij die docenten van heel weinig inlevingsvermogen.  
Laten we even normaal doen met z'n allen en de leerlingen langzaamaan hun plek weer vinden in de klas, de school, het onderwijs. Leerlingen komen niet naar school voor leerstof, die kan nl. ook wel online blijkt in de afgelopen periode. Leerlingen komen (vooral nu) voor het sociale aspect naar het schoolgebouw en komen voor de sociale contacten, het groepsproces etc. Dát is iets wat wij met z'n allen in het gebouw moeten bieden en a.u.b. zonder de hoeveelheid huiswerk, die de achterstanden in een week weg moet lijken te werken. Alstublieft!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten