donderdag 31 maart 2016

Wikiwijs maken

Vandaag heeft het onderbouwteam van het Ashram College een scholingsochtend gehad van Marian Schelvis i.h.k.v. het leerlab currciculumbewustzijn. Ik had eerst m'n bedenkingen, omdat ik hoopte dat de focus meer zou liggen op de stercollecties van VO-Content en ik een aantal jaar geleden wikiwijs al een kans had gegeven en die heeft ze toen niet gepakt.
Aanvankelijk dacht ik dat we binnen het platform van VO-content ook konden arrangeren, want die content ziet er immers erg goed uit, maar dat blijkt dus niet mogelijk. Het arrangeren doet men binnen Wikiwijs maken en dat is echt heel gaaf! Vanmorgen heb ik twee lessen gemaakt die leerlingen zelf op elke device kunnen volgen en maken en daar doe ik iig al recht aan de verschillen in werktempo van de leerlingen: differentiatie. Nu nog wat verdiepings- en herhalingstrajecten toevoegen en we hebben differentiatie in full effect
Elk device wat het is op basis van html-5, wat betekent dat leerlingen er bij kunnen met iPad, maar dus ook met hun Chromebook. Kortom ik ben fan. Het effect wat SMART Notebook een aantal jaar geleden op mij had: een platform waar ik al(!) mijn digitale content in kon samenvoegen als één les voor op het digitale schoolbord, zo enthousiast ben ik nu over Wikiwijs maken, omdat ik alle(!) online content kan toevoegen of beter nog embedden: Google slides, Google forms, Slideshare presentaties, YouTube filmpjes etc. Echt tof. Vanmorgen een Engelstalige les over de British Isles gemaakt met als thema kennis van land en volk en een les rekenen met aardrijkskunde met een eigen Flip the Classroom achting instructiefilmpje. Nogmaals: ik ben fan!

2 opmerkingen:

  1. Geweldig om te lezen Boris. Dank dat je dit deelt: Wikiwijs Maken verdient het!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, is een erg leuke tool. Zoals ik idd. beschrijf. Goed voor individuele leerroutes voor leerlingen.

      Verwijderen