donderdag 28 maart 2013

Boğazıçı Bridgit

In mei 2008 heb ik Dilek Demirel voor het eerst ontmoet op een conferentie voor leraren van SMART Technologies in Stockholm, Zweden. Afgelopen zomer heb ik haar toevallig weer ontmoet op de EMEA SMART Exeplary Educators Summit in Hamburg, Duitsland en via de Facebook-groep van voorbeelddocenten een plan gemaakt om samen met onze klassen iets te gaan doen m.b.v. de onderwijstechnologie van SMART. We zouden Notebook gebruiken voor de quiz, volgens format van Yuliya Bondarenko (SEE uit Novosibirsk, Rusland) en SMART Bridgit om de digitale schoolborden van Dilek in Istanbul en die van mij in lokaal 225 te verbinden met elkaar, zodat we beide hetzelfde zouden zien en konden samenwerken op het SMART Board. De school in Turkije is een zgn. public school, waar in de regel minder geld en middelen beschikbaar zijn dan op een privé school. Hierdoor een extra geslaagd project, omdat volgens Dilek nog nooit eerder op een dergelijke manier een public school contact heeft gemaakt met een klas in het buitenland. Als opwarmer heeft de klas in Turkije een filmpje voor ons gemaakt:


Donderdag 28 maart was het zover en gingen we meteen twee sessies doen. Omdat Turkije één tijdzonde verder ligt, moesten we rekening houden met de eindtijd, omdat op de school in Turkije de lessen in principe niet langer duren dan 14:30u. Gelukkig hebben we de klas van Dilek bereid gevonden om tot 15:00u (Turkse tijd) te blijven, zodat zowel 1Ma als 1Mb de quiz met de Turkse leerlingen konden doen.



De Bridgit-sessie bestond uit twee delen. Het eerste deel was een quiz, waarin de Turkse klas zou strijden tegen de klas in Nederland en de klassen respectievelijk aardrijkskundige vragen over Nederland en aardrijkskundige vragen over Turkije voorgeschoteld zouden krijgen. Tijdens het tweede deel van de sessie mochten de leerlingen allerlei niet-aardrijkskundige vragen stellen aan elkaar. Vragen als het al dan niet dragen van een schooluniform, de hoofddoek of het favoriete vakantieland passeerden de revue. 



De les voordat we met de klas in Istanbul contact zouden leggen, hebben de leerlingen uit klas 1Ma en 1Mb van het Ashram College in groepjes zelf vragen voor de quiz bedacht en ook de vragen voor het informele deel van de sessie. Aardrijkskundige vragen voor de quiz gingen over het staatshoofd, de hoofdstad, exportproducten, ons klimaat etc. Deze vragen hebben ze bij mij ingeleverd en die heb ik samen met Dilek in een quiz-formaat gegoten en deze quiz hebben we twee keer gedaan. Klas 1Ma en klas 1Mb hadden natuurlijk verschillende vragen bedacht. Beide groepen moesten uiteindelijk acht vragen over elkaars land beantwoorden. In de sessie met klas 1Ma hadden beide klassen (van het Ashram College en Zihnipasa Ortaokulu) evenveel vragen goed. 7 van de 8 en in de sessie met klas 1Mb had Turkije 7 van de 8 antwoorden goed en klas 1Mb 6 van de 8 vragen. De vraag over een historische plek in Turkije vond zowel klas 1Ma als 1Mb moeilijk en de vraag over de afstand in kilometers vond de Turkse klas moeilijk.


Reacties van leerlingen uit klas 1Ma

Reacties van de leerlingen uit 1Mb

Het was erg jammer dat de computer aan het SMART Board in Turkije geen webcam had, waardoor we de Turkse kinderen aanvankelijk niet konden zien. Tijdens klas 1Mb konden we bij het informele deel wel de Turske kinderen en de lerares zien. Gezien het enthousiasme van beide klassen vind ik project geslaagd en vraagt het misschien zelfs wel om een vervolg.

maandag 25 maart 2013

Student exchange met Tsjechië


Sinds een aantal jaar gaan we met de eindexamenklas van het vmbo van het Ashram College naar Praag tijdens de reizenweek en bezoeken we daar een Gymnazium en sinds het afgelopen jaar hebben we contact met Emil Waldhauser en zijn studenten van Gymnazium Zikmunda Wintra in Rakovník, een naburig dorpje van Praag. Afgelopen jaar hebben onze leerlingen een scavenger hunt gedaan met zijn leerlingen. Emil heb ik ontmoet op de EMEA Summit van SMART Technologies in Hamburg, Duitsland de afgelopen zomer.
Afgelopen weekend is Emil met een klein groepje leerlingen naar Nederland gekomen om Nederland beter te leren kennen en een bezoek te brengen aan het Ashram College. Leerlingen Anne en Daan hebben vanuit aardrijkskunde en het eindexamenonderwerp 'vakantiebestemmingen' een programma samengesteld voor het bezoek. And they did a great job!


Op zaterdag zijn we naar Amsterdam geweest om het Anne Frankhuis te bezoeken, maar niet naar binnen geweest omdat er een wachtrij stond van minstens drie uur in de gruwelijke 'Siberische' kou in dit weekend. Wel hebben we Vlaamse friet gegeten, de Dam, de grachten en de grachtenpanden, het red light district, de bloemenmarkt, het Leidseplein en de Apple Store bezocht. Na het avondeten zijn we richting huis gegaan. Op zondagochtend heb ik de Tsjechen meegenomen naar de molenviergang in Aarlanderveen, de Nieuwkoopse Plassen en zijn we langs de Oude Rijn via Zwammerdam weer teruggereden naar Alphen. In de middag hebben we een rondvaart over de Brasem en het Brasemmermeer gemaakt met de Avifaunaboot en zijn de jongeren aansluitend gaan bowlen. 's Avonds waren we allemaal welkom bij Marnix thuis en heeft hij voor het gehele gezelschap (12 man!) heerlijk gekookt. 

Bij molen nr. 2 in Aarlanderveen

Maandag werd een schooldag en we hadden een vol programma voor het bezoek geregeld. Na dat ik het eerste uur had opgestart, heb ik Emil en de 5 studenten een rondleiding gegeven door de school, waarna ze achtereenvolgens lessen Engels, aardrijkskunde, geschiedenis, drama en Duits hebben gevolgd. Emil heeft tijdens het tweede uur mijn leerlingen uit 2-vmbo geholpen met de voorbereiding van hun Engelstalige presentaties, die ze aan het voorbereiden zijn voor een uitwisselingsproject met een schoolklas in Chicago. Tijdens het derde en vijfde uur in de geschiedenisles van Otto heeft Emil over de koude oorlog en Praagse Lente vanuit zijn perspectief verteld, omdat hij dat toen van dichtbij heeft meegemaakt. Mooi en authentiek verhaal. 

Emil geeft geschiedenis

Aan het eind van de middag is de voltallige Tsjechische delegatie onder begeleiding van de leerlingen uit 4-vmbo naar de supermarkt geweest om o.a. stroopwafels en strooigoed van de Ruijter te kopen. Daarna met z'n allen op de bus naar Schiphol. Het was een erg vermoeiend, maar mooi avontuur en ik en de leerlingen hebben veel zin om naar Rakovník te gaan en daar Tsjechië beter te leren kennen.
Beter te leren kennen, omdat ik al een jaar of 15 minstens één keer per jaar in Praag kom, maar het echte Tsjechië wellicht niet ken. Zeker niet als ik de verhalen en ervaringen over de levenssituatie van Emil hoor. Zo waren verrassend genoeg voor de Tsjechen de molens, de grachten van Amsterdam, de gastgezinnen en het strooigoed voor op de boterham de highlights. Leuk en vooral goed om te horen. De leerlingen zijn Facebookvrienden geworden en de herinneringen blijven! .... Wordt vervolgd!

Leerlingen van het Ashram College en Zikmunda Wintra

Bedankt! Leerlingen Anne, Yara, Youri, Marnix en Daan uit 4-vmbo, collega's Otto, Paul, Michael en Ronald en vooral de moeder van Daan en Sandra voor het opvangen van twee en vier(!) Tsjechen in huis. Jullie hebben het verschil gemaakt voor mij en het Tsjechische bezoek. 

Reactie van David op het afgelopen weekend:

"When we arived at Holland, i think that we were all a little bit afraid about the weekend because we didn´t know the people. But after a few hours we realized that it will be an awesome weekend. We became friends realy quickly and people were realy kind to us, so we could enjoy beautiful landscape, interesting culture and the hospitality of local people. I think, that in these four days we all have learned more about Holland, then for the entire years in school. The departure was realy touching and we already miss the country and especialy the people who became our friends."